Naar de notaris voor de overdracht van uw droomhuis!
15659
page-template-default,page,page-id-15659,page-child,parent-pageid-19488,bridge-core-2.4.8,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,side_menu_slide_from_right,qode-content-sidebar-responsive,qode-child-theme-ver-1.0,qode-theme-ver-23.3,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.4.0,vc_responsive

Notaris: De koop is rond!

De getekende koopakte gaat dan naar de notaris, daar wordt u enige tijd later de eigenaar van de aangekochte woning. Heeft u een huis heeft gekocht in de regio Amsterdam, dan ligt de getekende koopakte al bij de notaris.

 

De kopen maakt de keuze bij welke notaris de overdracht zal plaatsvinden. Want het is de koper die uiteindelijk de notaris betaald. Uitzonderingen hierop zijn b.v.:

 

  • Bij V.O.N. (vrij op naam) aankopen betaalt de verkoper de notaris, dus bepaalt de verkoper ook bij welke notaris de overdracht zal zijn. De koper betaalt wel de kosten voor het verkrijgen van een hypothecaire geldlening zijn wel voor. Dit mag bij een andere notaris plaats te vinden. Deze keuze ligt bij de koper.
  • Bij een projectverkoop wordt meestal een projectnotaris aangewezen. De kosten voor de levering van de woning zijn wel voor de koper, maar er is geen keuzevrijheid. Ook hier mag de koper een andere notaris te kiezen voor de hypothecaire geldlening.

 

Meneer de Aankoopmakelaar is door zijn jaren lange ervaring bekend met diverse kantoren en de verschillen in prijs, kwaliteit en service. Bespreek wat u belangrijk vindt en u ontvangt een passend advies.

Wat gebeurt er precies bij de notaris:

 

Op de datum van levering komen we voor het tekenen van de leveringsakte en (meestal ook) de hypotheekakte bij de notaris op kantoor. De verkoper en de notaris tekenen ook de leveringsakte. En de hypotheekakte wordt getekend door uw bank en door de notaris. Vaak wordt een medewerker van het kantoor gemachtigd om te tekenen namens de bank. De notaris zorgt er daarna voor dat een afschrift van de leveringsakte wordt ingeschreven in de openbare registers van het Kadaster. Tevens wordt ook uw hypotheekakte geregistreerd in de openbare registers. Iedereen kan dan zien dat u de nieuwe eigenaar bent van het huis en dat u een hypotheek heeft afgesloten.

 

Alle betalingen worden geregeld door de notaris: aan de verkoper, de hypotheekadviseur, de taxateur en de makelaar. Ook zorgt deze voor verrekening van de lopende lasten, canon en servicekosten, zo wordt alles tussen beide partijen netjes geregeld.

 

U heeft als koper de keuze van een notaris. U kunt een offerte opvragen via:www.notaristarieven.nl.